„Cea mai însemnată coptură, pe care o mănâncă atât românii din Bucovina, cât și cei din Moldova în decursul sărbătorilor Paștilor, este pasca.”[3]
Dar există și niște diferențieri, așa cum ne explică etnograful Varvara Buzilă[4]: „La sud (județul Cahul din Republica Moldova, Reni, Chilia din Ucraina), în afară de pască mai apar câteva copturi importante ca rol și funcții: pupeze, burnăcei, colaci, cozonaci, iar în Bucovina se prepară: moși, babe, cozonaci, plăcinte, învârtite. În restul teritoriului pâinea este mai uniformă, fiind reprezentată de pască și cozonac.”
„Zilele benefice pentru coptul pâinii pascale sunt Joia Mare și Sâmbăta Paștelui (…). Prescripțiile tradiției cereau ca pentru una dintre cele mai mari sărbători ale anului să se pregătească o pâine deosebită, în stare să reprezinte trupul lui Hristos, a cărui Înviere o reactualiza. De aceea orice fărâmă de pâine pascală era respectată ca atare. De pe covată era ros tot aluatul, ca fetele să se căsătorească. La Paști, ca la Crăciun, multe gesturi cu finalitate apotropaică tind să capteze sacralitatea în alimente și s-o transmită oamenilor, animalelor, păsărilor. Ca și la Crăciun, și la Paște, cea mai răspândită formă reprezintă un cerc având o cruce în centru. Pe locul doi ca frecvență este cozonacul: alungit, de formă dreptunghiulară. Între aceste două pâini există deosebiri plastice și funcționale. (…)